معرفی کامل تابلو تخته نرد منبت

از بازی‎های اصیل ایرانی می‎توان به تخته نرد اشاره کرد که همچنان در میان پیر و جوان محبوب و پرطرفدار است. در حال حاضر هنرمندان بسیاری در ایران به ساخت تخته نرد مشغولند و شما می‌توانید این محصولات را در جنس ‎های مختلف و طرح ‎های متنوع سفارش دهید.

اما تابلو تخته نرده منبت یکی از محبوب‎ترین انواع تخته نرد در ایران و جهان است که به دلیل جلوه بسیار زیبایش می‎توان از آن در دکوراسیون داخلی منزل نیز استفاده کرد. با وجود این توضیحات ممکن است برایتان سوال ایجاد شده باشد که تابلو تخته نرد چیست؟ از چه جنسی ساخته می‎شود و چه ویژگی‎هایی دارد؟ در ادامه قصد داریم به معرفی کامل این محصول پرداخته و تمامی ویژگی‎ های آن را برای شما شرح دهیم.

معرفی کامل تابلو تخته نرد منبت
معرفی کامل تابلو تخته نرد منبت

تابلو تخته نرد منبت چیست؟

تابلو تخته نرد منبت نفیس یک اثر هنری است که در قسمت پشت آن نقش برجسته ‎های زیبایی با ظرافت هرچه تمام‎تر ایجاد شده ‎اند. در تولید این نوع تخته نرد از هنر منبت کاری استفاده می‎شود که در آن نیاز به کنده‎کاری روی چوب، برای اجرای طرح مورد نظر وجود دارد. به این صورت می ‎توان علاوه بر تخته نرد، یک تابلوی منبت کاری شده بسیار زیبا داشت که نگاه ‎ها را روی خود خیره می‌کند!

معمولاً در ساخت این نوع تخته نرد از چوب‎ های محکم و فشرده استفاده می‌شود تا اولاً دوام تخته نرد بیشتر باشد و ثانیاً طرح منبت به زیبایی هرچه تمام ‎تر روی تخته اجرا شود. شما می‎توانید انواع تابلو تخته نرد منبت را در طرح‎ های بسیار متنوع مانند رستم و اژدها، جام جهان نما، چوگان، سیمرغ، کوروش کبیر، فروهر هخامنشی و… خریداری کنید یا طرح مورد نظر خود را برای ساخت سفارش دهید.

بررسی ویژگی ‎های تابلو تخته نرد منبت

انواع تابلو تخته نرد منبت نفیس دارای ویژگی ‎های متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند. برای مثال ممکن است این محصولات از جنس ‎های مختلفی تولید شده یا دارای ابعاد متفاوتی نسبت به یکدیگر باشند. بنابراین توصیه می‎کنیم پیش از خرید تابلو تخته نرد منبت حتماً در رابطه با ویژگی ‎های آن اطلاعات کامل‎ تری به دست آورید.

بهترین چوب برای ساخت تابلو تخته نرد منبت نفیس

در حال حاضر فروش تابلو تخته نرد منبت از جنس ‎های متنوعی صورت می‎گیرد که در قیمت کلی این محصولات اثرگذار است. اما باید بدانید که بهترین چوب برای ساخت تخته نرد منبت چوب گردو، شمشاد و گلابی است که به دلیل استحکام بالایشان دوام زیادی داشته و بر اثر ضربه دچار ترک یا شکستگی نمی‎ شوند. در حال حاضر بهترین تابلو تخته نرد منبت را می‎توانید از جنس گردو یا ریشه گردو تهیه کنید که به دلیل گره ‎های طبیعی فراوان شان جلوه بسیار زیبا و چشم نوازی دارند.

معرفی کامل تابلو تخته نرد منبت
معرفی کامل تابلو تخته نرد منبت

ابعاد تابلو تخته نرد منبت کاری

معمولاً تابلو تخته نرد منبت کاری شده در ابعاد ۵۰ در ۵۰، ۵۵ در ۵۵، ۶۰ در ۶۰ و 65 در ۶۵ تولید می‌شود که هرچه ابعاد تابلو بزرگ‏تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود! البته باید بدانید که امکان ساخت تخته نرد سفارشی در ابعاد مورد نظر شما وجود دارد؛ بنابراین می‌توانید برای تخته نرد خود ابعادی کمتر یا بیشتر از این مقدار در نظر بگیرید.

طرح تخته نرد منبت کاری

معمولاً طرح تخته نرد منبت با الهام از قهرمانان و اسطوره‎ های ایرانی انتخاب می‌شود. برای مثال شما می‎توانید تابلو تخته نرد مورد نظر خود را با طرح جنگ رستم و سهراب، نبرد رستم و اژدها، طرح کوروش کبیر و… سفارش دهید. البته باید بدانید که امکان انتخاب طرح سفارشی نیز برایتان فراهم است.

طرح داخلی تخته نرد منبت

معمولاً در داخل تخته نرد منبت از هنر معرق کاری استفاده شده و طرح زیبایی روی چوب گردو ایجاد می‏شود. البته اگر از ریشه گردو استفاده شود نیازی به طراحی داخل تخته نرد وجود ندارد، زیرا ریشه گردو خود دارای گره‎های طبیعی متعددی است که بسیار زیبا بوده و جلوه طبیعی چشم نوازی دارد. از طرح‎ های معرق کاری قابل اجرا در داخل تخته نرد می‎توان به طرح آرش کمانگیر، طرح ستاره هشت پر، طرح معرق لوزی و… اشاره کرد که شما می‎توانید با توجه به سلیقه خود یکی از این طرح‎ها را انتخاب کنید.

معرفی کامل تابلو تخته نرد منبت
معرفی کامل تابلو تخته نرد منبت

نحوه منبت کاری روی تخته نرد

در ساخت تخته نرد منبت کاری می‎توان طرح مورد نظر را با دست یا دستگاه روی تخته منتقل کرد که انتخاب هر یک از این روش‎ ها در قیمت نهایی و ظرافت و زیبایی تخته نرد اثرگذار است. البته ارزش تابلو تخته نرد منبت دست ساز بسیار بالاتر از مدل صنعتی آن بوده و به همین دلیل طرفداران بیشتری دارد.

قیمت تابلو تخته نرد منبت

در تعیین قیمت تابلو تخته نرد منبت موارد بسیاری دخیل هستند که از آن‏ها می‎توان به طرح انتخابی، ابعاد تابلو، جنس چوب مورد استفاده، طرح داخلی تخته نرد، جنس و کیفیت مهره‎ها و تاس‎ها و… اشاره کرد.

سوالات متداول

تخته نرد منبت کاری چیست؟

تخته نرد منبت کاری جزء صنایع دستی ایران به حساب می‌آید زیرا روی این نوع تخته‎ ها از هنر منبت کاری برای اجرای یک طرح زیبا استفاده می‌شود.

آیا امکان خرید عمده تابلو تخته نرد منبت وجود دارد؟

در حال حاضر فروش عمده تابلو تخته نرد منبت از طریق فروشگاه رویال بلوط فراهم شده و شما عزیزان می‎توانید این محصولات را با قیمت مناسب و در طرح‎های بسیار زیبا از طریق رویال بلوط سفارش دهید.

ابعاد تابلو تخته نرد منبت چقدر است؟

تابلو تخته نرد منبت را می‎توان در ابعاد ۵۰ در ۵۰، ۵۵ در ۵۵، ۶۰ در ۶۰ و ۶۵ در ۶۵ تولید کرد. البته امکان ساخت این نوع تخته نرد در ابعاد مورد نظر شما نیز فراهم است.

جمع ‎بندی

در این مقاله به معرفی انواع تابلو تخته نرد منبت پرداختیم و ویژگی‎ های این محصولات را شرح دادیم. در صورتی که علاق‎مند خرید تخته نرد منبت از جنس گردو یا ریشه گردوی درجه یک هستید، می‎توانید از طریق فروشگاه رویال بلوط اقدام کرده و این محصولات را با قیمت بسیار مناسب و کیفیت عالی سفارش دهید. توجه داشته باشید که تمامی تخته نردهای منبت کاری موجود در این فروشگاه به صورت دست ساز بوده و توسط هنرمندان بزرگ و بنام کشور ساخته می‎شوند.

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس