تخته نرد و شطرنج؛ مقایسه دو بازی استراتژیک محبوب

شطرنج و تخته نرد دو بردگیم نوستالژیک هستند که هر دو باعث تقویت ذهن و خلاقیت افراد می‎شوند. این دو بازی هیجان انگیز و جذاب از گذشته‎ های دور در ایران محبوب بوده و امروزه توانسته‌ اند نظر جوانان را نیز به خود جلب کنند. اما برخی از افراد با مقایسه شطرنج و تخته نرد یکی را برتر از دیگری می‎دانند و حاضرند ساعت‎ها در این مورد بحث کنند! آیا شما هم چنین نظری دارید و یکی از این دو بازی را به دیگری ترجیح می‎دهید؟ در این صورت بهتر است حتماً ادامه این مقاله را مطالعه کنید چرا که قصد داریم دو بازی تخته نرد و شطرنج را معرفی کرده و در رابطه با تفاوت‎ هایشان اطلاعات کاملی خدمتتان ارائه کنیم.

تخته نرد و شطرنج مقایسه دو بازی استراتژیک محبوب
تخته نرد و شطرنج مقایسه دو بازی استراتژیک محبوب

بازی تخته نرد بهتر است یا شطرنج؟

اینکه بازی تخته نرد بهتر است یا شطرنج کاملاً بستگی به سلیقه و نظر شما دارد. هر دوی این بازی‎ها باعث افزایش خلاقیت و ضریب هوشی شده و می‎توانند در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر اثرگذار باشند. اما برای اینکه مقایسه ‎ای بین این دو بازی داشته باشیم بهتر است ابتدا آن‎ها را خدمتتان معرفی کنیم.

معرفی بازی تخته نرد

تخته نرد بازی فکری دو نفره است که شامل یک صفحه بازی، دو تاس و ۳۰ مهره سیاه و سفید می‎شود. این بازی دارای فلسفه خاصی است و به زندگی و مرگ انسان‎ها اشاره دارد! در واقع ۳۰ مهره بازی نماد ۳۰ روز ماه، ۲۴ خانه بازی نماد ۲۴ ساعت در یک شبانه روز، ۱۲ خانه در هر طرف زمین نماد ۱۲ ماه سال، ۴ بخش زمین نماد 4 فصل سال، حرکت مهره‎ها نماد زندگی انسان، بیرون انداختن مهره‎ ها نماد مرگ انسان و گردش تاس ‏ها نماد گردش ایام است.

بنابراین می‎توان نتیجه‎ گیری کرد که تخته بازی نمادی از زمین بوده و ۵ دست بازی استعاره از ۵ وقت شبانه روز دارد. در این بازی بازیکنان باید بعد از تاس انداختن مهره ‎هایشان را در جهت حرکت ساعت یا خلاف آن حرکت داده و هرکس که سریع‎تر تمام مهره ‎هایش را از بازی خارج کند پیروز می‎شود. این بازی مهارت برنامه‎ ریزی و تصمیم گیری را در شما تقویت می‎کند و میزان شانستان را محک می‌ زند!

تخته نرد و شطرنج مقایسه دو بازی استراتژیک محبوب
تخته نرد و شطرنج مقایسه دو بازی استراتژیک محبوب

معرفی بازی شطرنج

بازی شطرنج شامل یک صفحه سیاه و سفید و ۳۲ مهره سفید و مشکی می‎شود. بنابراین هر بازیکن ۱۶ مهره شامل هشت پیاده، دو اسب، دو رخ، دو فیل، یک شاه و یک وزیر دارد که حرکات آن‎ها روی صفحه شطرنج با یکدیگر متفاوت است. بازیکنان باید سعی کنند مهره ‎های خود را به صورتی حرکت دهند که مهره‎ های حریف را از صفحه خارج کرده و شاه را کیش و مات کنند. برای این کار می‎توانند از تکنیک‎ های مختلفی مانند آچمز، آن‎پاسان، ترفیع پیاده، چنگال و حرکت قلعه استفاده کرده و هرچه سریع ‎تر به هدف خود برسند. شطرنج یک بازی کاملاً فکری است که باعث افزایش قدرت تصمیم گیری و تقویت ذهن شما می‌شود؛ البته در این بازی چندان نباید به شانستان متکی باشید!

تخته نرد و شطرنج مقایسه دو بازی استراتژیک محبوب
تخته نرد و شطرنج مقایسه دو بازی استراتژیک محبوب

مقایسه شطرنج و تخته نرد

اگر قصد خرید تخته نرد یا شطرنج را دارید بهتر است با برخی از تفاوت‎ ها و شباهت ‎های این دو بازی آشنا شوید که عبارتند از:

  • هر دو بازی شطرنج و تخته نرد به صورت دو نفره انجام می‎شوند.
  • در بازی تخته نرد به دلیل تاس انداختن، بخت و اقبال ممکن است به کمکتان بیاید اما بازی شطرنج کاملاً فکری بوده و هر بازیکن باید با دقت تمام برای جاب‎جایی مهره ‎هایش تصمیم گیری کند.
  • هر دو بازی شطرنج و تخته نرد بسیار هیجان انگیز بوده و می‎توانند شما را کاملاً سرگرم کنند. اما معمولاً هرچه مهارت بیشتری در شطرنج به دست بیاورید علاقه ‎تان به آن بیشتر خواهد شد!
  • آموزش بازی تخته نرد نسبت به شطرنج آسان ‎تر است و برای کسب مهارت بیشتر در شطرنج باید حتماً تکنیک‎ های انجام این بازی را آموزش ببینید.
  • قیمت تخته نرد و شطرنج تفاوت چندان زیادی نسبت به یکدیگر ندارند. همچنین می‎توانید این دو بازی را به صورت یکجا سفارش دهید زیرا امکان خرید تخته نرد دوکاره همراه شطرنج وجود دارد.

سوالات متداول

آیا امکان خرید شطرنج و تخته نرد با هم وجود دارد؟

خوشبختانه در حال حاضر می‎توانید برای خرید تخته نرد و شطرنج در یک خرید اقدام کرده و هزینه جداگانه برای هر بازی پرداخت نکنید!

مهمترین تفاوت شطرنج و تخته نرد چیست؟

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین تفاوت شطرنج و تخت نرد در این است که شطرنج یک بازی کاملاً فکری بوده اما در تخته نرد شانس و اقبال نیز دخیل است. همچنین برای آموزش کامل شطرنج و تبحر در آن نیاز به تلاش بیشتری نسبت به تخته نرد وجود دارد!

تخته نرد دوکاره چیست؟

تخته نرد دوکاره شامل دو بازی شطرنج و تخته نرد می‎شود که با وجود آن دیگر لازم نیست هزینه اضافی برای خرید بازی شطرنج پرداخت کنید.

کلام آخر

اگر جزء کسانی هستید که برای بازی و سرگرمی به سراغ برد گیم‌ های جذاب و هیجان انگیز می‎روند مطمئناً با بازی شطرنج و تخته نرد آشنایید. این دو بازی بسیار نوستالژیک و قدیمی هستند و طرفداران بی‎شماری دارند. به همین دلیل در این مقاله از رویال بلوط به معرفی و مقایسه شطرنج و تخته نرد پرداختیم و برخی از تفاوت‎ها و شباهت‌های این دو بازی را برای شما عزیزان شرح دادیم. در صورتی که علاقمند خرید تخته نرد و یا خرید شطرنج در یک خرید هستید حتماً سری به فروشگاه آنلاین رویال بلوط بزنید و برای خرید تخته نرد دوکاره اقدام کنید.

ما در رویال بلوط به فروش انواع تخته نرد دوکاره از جنس چوب گردو، چوب، روس ام دی اف و… می‎پردازیم که دارای طرح منبت، معقر، خاتم و… هستند و به همین دلیل جزء صنایع دستی ایران به شمار می‎روند. بنابراین شما می‎توانید در رویال بلوط با هر میزان بودجه یک تخته نرد دوکاره را سفارش داده و از بازی تخته نرد و شطرنج لذت ببرید.

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس